Emotionele trek, de oplossing (deel 2)

Emotionele honger is eigenlijk altijd logisch en nuttig! Je kent ze zeker deze situaties: Je zit niet lekker in je vel, verveelt je, bent verdrietig of gestrest, je loopt naar de koelkast om wat lekkers te halen. Vervolgens ga je op de bank zitten, geniet van het lekkers en tada, je voelt je beter!

Zulke dagen kennen we allemaal. Bij sommigen is het een gewoonte geworden. Eetbuien en emotioneel eten zorgen voor je! Op de een of andere manier profiteer je van dit hele emotionele trek gebeuren. Je onderbewustzijn wil dit gedrag volhouden, omdat het op dit moment een oplossing voor je is. Tot nu toe heeft het altijd goed gewerkt zo; je voelde je meteen beter na het snoepen. Je onderbewustzijn wil je beschermen tegen de verandering en wil je in dit systeem houden, of we dat nou willen of niet.

Waarom wint dan eigenlijk altijd het onderbewustzijn? De machtsverdeling is als het volgt: Maar 20% van de macht heeft ons bewustzijn en 80% van de macht heeft ons onderbewustzijn.

What a message!

Wist je dat? Als je er bewust voor kiest om gezonder te eten, maar de programma’s in je onderbewustzijn nog steeds draaien: “Ik heb chocolade nodig om me beter te laten voelen,” dan heeft dit 80% van de macht. Zo wordt duidelijk waarom het zo moeilijk is met alleen de wilskracht gezond te blijven eten en niet te snoepen.

Het onderbewustzijn is namelijk veel sterker, het is bijna onmogelijk om dit gedrag met de vrije wil op te lossen of te veranderen.  Als volwassene zou je eigenlijk makkelijk de keuze moeten hebben over wel of niet te snoepen. We willen het eigenlijk niet, maar we kiezen er steeds weer voor om te snoepen. We kiezen voor de snelle oplossing om alle ongewenste gevoelens snel te verdringen en denken liefde of rust door het eten te krijgen. Het is gewoon een verkeerde programmering van de hersenen.

Waarom heet het emotie-eten?

Allemaal hebben we geluksgevoelens als we aan bepaalde mooie momenten van het verleden denken. Vaak gaan deze hand in hand met lekker eten.

Ik noem een voorbeeld: De lekkere taart, die oma voor ons heeft gebakken iedere zondag. Op haar schoot zittend werden we verwend met aandacht, liefde, limonade en die overheerlijke taart.

Of onze moeder, die ons bij teleurstellingen in vriendschappen altijd 2 repen lekkere chocolade gaf. Of als troost bij liefdesverdriet. Dat was zo lekker en hielp tegen de pijn. Vanuit zulke mooie herinneringen zijn wij nu gekoppeld aan bepaald voedsel zoals chocolade, koekjes, chips, snoep.

Deze verbinding moeten we los maken / ontbinden. Want wat doen we nu logischerwijze als we gekwetst zijn of verdrietig? Juist, we pakken die versnaperingen en eten alles op. Natuurlijk mag je wel eens genieten van lekker ‘verboden’ voedsel, maar het moet niet in massale hoeveelheden gebeuren. Meer en alleen als we er bewust voor kiezen en niet omdat we niet anders kunnen dan naar de snoep-lades te lopen.

We willen dat de mooie herinneringen aan vroeger niet in verband staan met het eten zelf, maar dat ze mogen mooie herinneringen blijven zonder een eetbui tot gevolg te hebben. Als je voedsel voor liefde verwart, kun je er geen genoeg van krijgen.

Oké, wat moeten we nou doen precies?

Aangezien het feit, dat het onderbewustzijn 80% van de macht heeft (en het bewustzijn maar slechts 20%), laat ons dan verstandig zijn en met het onderbewustzijn aan de slag gaan. Allemaal hebben we onbewuste programma’s, die bepalend zijn. De ene voelt zich schuldig tegenover de kinderen in Afrika, die niets te eten hebben. Ze hoorden als kind te vaak “Eet je bord leeg!”. Dan kan het ook een onbewust programma zijn geworden om niet meer te luisteren naar het lichaam maar alles op te eten wat voor ons ligt.

Een ander voelt zich te sexy met een dun lichaam, omdat iemand ongewenst achter haar aan liep en zijn handen niet bij zich kon houden. Dus eet ze onbewust veel, omdat ze dan niet meer in gevaar is, met een wat ‘minder sexy’, dikker lichaam.

Iemand kan ook niet te slank willen zijn omdat een vriendinnenkring bestaat uit dikkere vrouwen. Het klinkt wellicht vreemd, maar zou je als enige dun zijn, kwets je je vriendinnen misschien en wordt je potentieel uit ‘de clan’ gegooid. Iets wat voor onze verre voorouders in oertijden een vrijwel zekere dood betekende. Zulke dingen vergeet ons oerinstinct nooit. Dus kan het zijn dat je onbewust niet slank wilt worden, om te vermijden iemand te kwetsen.

We zijn dus bang om alleen te zijn en willen altijd een deel blijven van een groep, ons aangesloten voelen. Deze onbewuste gevoelens zijn sterk en ze kunnen bij iedereen ergens anders vandaan komen. Soms zijn ze niet gekoppeld aan een persoon of herinnering, maar gaat het puur om stress te reduceren, liefde te krijgen, eenzaamheid of verveling te voorkomen.

 

EFT (emotional freedom technique) helpt.  EFT is een effectieve, snelle en eenvoudige methode, die werd ontwikkeld om het trauma van Vietnam veteranen op te lossen. Klinisch is gebleken dat deze binnen enkele minuten stress en emotionele problemen elimineert.

Simpelweg door het tikken van acupunctuurpunten langs de meridianen los je de posttraumatische belasting stoornis op. Dit heeft effect op de emotie, die wordt geactiveerd in de hersenen. Het verwijdert de negatieve lading van belastende gevoelens en herinneringen. Deze klop-methode is een uitstekende tool om te stoppen met hunkeren en eetbuiten.

 

Kijk voor meer informatie hierover op https://eftuniverse.com.   Het goede nieuws: De verkeerde programmering, waarbij de hersenen ervan uit gaan dat liefde, troost of kalmering via het eten te krijgen, is op te lossen. Ben je het zat om teleurgesteld te zijn in jezelf als het je weer een keer niet lukt om afstand te doen van het snoepen? Wil je de emoties uit je eten halen en het probleem bij de wortels aanpakken? 
Ik ben zo blij dat ik de EFT methode heb geleerd en wil deze aan zoveel mogelijk mensen door geven. Zodat ook jij een gezonde relatie met eten krijgt.