Hoe krijg ik greep op mijn eetbuien en waardoor worden ze veroorzaakt? (deel 1)

 

Voordat je je kan focussen op het voorkomen en verhelpen van eetbuien, is het eerst goed om te weten waardoor deze eetbuien nu precies ontstaan. Er zijn in het algemeen vier soorten ‘trek’ die leiden tot eetbuien, deze worden hieronder elk apart behandeld.

 

  1. De bloedsuiker achtbaan.

Voor veel mensen geldt dat ze te veel suiker consumeren, wat leidt tot een hoge bloedsuikerspiegel. De alvleesklier stoot hierdoor veel insuline uit, om te zorgen dat de bloedsuikerspiegel weer omlaag gaat, wat vervolgens weer een gevoel van trek tot gevolgen heeft.

Een gebalanceerde eetgewoonte met voldoende eiwitten, langzame koolhydraten, veel groenten, gezonde oliën en fruit en over het algemeen alles in de juiste verhouding, biedt de oplossing.

 

  1. De nutriënten honger.

Ons lichaam heeft 47 bouwstenen nodig, om te kunnen functioneren. Zodra ons lichaam aan een van deze bouwstenen een tekort heeft door een verkeerd eetpatroon, dan blijft het ons signalen geven om meer te consumeren. Dit doet het lichaam om de tekorten op te kunnen vullen. De signalen die we dan krijgen, noemen we dan ‘trek’. Misschien is je lichaam op zoek naar iets specifieks? Vaak kan bijvoorbeeld magnesium of zink een eenvoudige hulp zijn tegen onbedwingbare trek.

Voor een gebalanceerd en verstandig voedingspatroon moeten we ervoor zorgen dat alle vitaminen, mineralen, aminozuren (eiwitten), sporenelementen, vitale stoffen, antioxidanten en vetzuren in de juiste hoeveelheden binnenkomen. De trek neemt dan af, waarna we ons verzadigd voelen. We moeten onszelf voeden, niet vullen! Een persoonlijk voedingsplan op maat (link) kan je hierin helpen en is voor je hele leven.

  1. Het echte energietekort.

Wanneer we voor langer termijn weinig of niets eten krijgen we honger, wat logisch en normaal is.

 

  1. De emotionele trek.

Dit is een ingewikkeld verhaal. Voor veel mensen geldt dat eten wordt gezien als steun in zware tijden. Eten verwacht geen tegenprestatie en is altijd tastbaar. Het vult het gat op dat we krijgen door een innerlijke druk, dat ontstaat uit angst, stress, overlast, een te hoge verwachting van anderen of onszelf, verdriet enzovoorts. Eten lost problemen op, op het korte termijn. Het is er altijd voor je. Wanneer er niemand anders is om ons te helpen. Het kan daadwerkelijke liefde vervangen.

Hierdoor willen we soms eten, zonder dat we trek hebben.

Het heeft ons namelijk (altijd) geholpen om emotionele momenten te overleven of een onaangenaam gevoel te onderdrukken.

 

Niet onbelangrijk: Veel vrouwen van 30 jaar of ouder hebben daarbij te maken met een progesteron tekort. Dit hormoon zorgt ervoor dat je je lekker in je vel voelt. Hoe ouder we worden, hoe minder dit hormoon wordt aangemaakt.

Wist je dat het gelukshormoon serotonine daarbij niet wordt aangemaakt in de hersenen, maar in de darmen? Hoe gezonder de darmen, hoe gelukkiger we ons voelen.

Wat kun je nu doen tegen die eetbuien?

Het volgende zal je vast blij maken: “Wil je afvallen, dan moet je je vol eten”.

 

Eet 3 maal daags en eet een dusdanige hoeveelheid dat je voor meerdere uren verzadigd bent. Wanneer je te weinig eet, voelt je lichaam de dreigende hongersnood en verbrandt geen vet meer. Sterker nog, het eten dat je dan consumeert wordt direct als vetreserve opgeslagen. Het lichaam gaat daarbij spaarzamer om met de calorieën die je inneemt.

Zodra je na deze energie besparende periode weer ‘normaal’ gaat eten, kom je meteen weer aan en wordt er nog een extra hoeveelheid vet aangemaakt, als reserve voor de volgende ‘noodtijd’. Ons lichaam is slim, het doet zijn best om te overleven, al vanaf het begin af aan. Wanneer we willen afvallen door minder te eten wordt dit door het lichaam gezien als een bedreiging. We vechten continu tegen de trek en we zijn gedreven door onze eetbuien.

 

Bij een tekort aan bepaalde bouwstenen kunnen bepaalde hormonen daarbij niet gebouwd worden, bijvoorbeeld het belangrijke T3, het schildklierhormoon. Deze hormoon zorgt ervoor dat de stofwisseling in werking gaat.

Voornamelijk vrouwen hebben regelmatig een schildklierprobleem, omdat de darmen “defect” zijn. Het zogenaamde lekkende darm syndroom.

Hieruit kunnen er auto-immuunziekten ontwikkeld worden, denk aan de schildklier variant. De schildklier is de motor van onze stofwisseling, wanneer deze niet werkt kom je nog veel sneller aan. Het lijkt dan soms zelfs alsof water en lucht je doen aankomen. Dit komt omdat het lichaam haar eigen organen aanvalt.

 

Hebben we niet geleerd dat het nuttigen van meer volkorenproducten en minder vetten leidt tot afvallen? Dit is misschien het geval op kort termijn, maar niet voor de langere duur. Je zult weer tekorten krijgen, door het eenzijdige voedingspatroon, wat vervolgens leidt tot een constant gevoel van trek met het doel om de 47 essentiële bouwstenen binnen te krijgen.

In veel gevallen eet je gezond, maar valt alsnog niet af. Over het algemeen kun je niet zomaar van de ene naar de andere dag je gehele eetpatroon veranderen. Je moet eerst nieuwe recepten uitzoeken, je bezighouden met nieuwe regels, nieuwe voeding en producten proberen en dergelijke. Dit heeft nu eenmaal tijd, aandacht en toewijding nodig. Je innerlijke ‘vuilak’ doet hier niet aan mee, die kiest liever voor de gewoonte van ongezonde keuzes en opties.

 

Mijn tip: Kies in het begin maar één dag per week waarin je gezond(er) gaat eten. Je zult jezelf beter gaan voelen op die specifieke dag, vergeleken met de andere dagen. Zo kun je langzaam en op natuurlijke manier ook de andere dagen gezond(er) gaan eten. Zo wordt je oude eetpatroon veranderd in een nieuw eetpatroon en zijn de stappen zo groot als je ze zelf wilt maken.

 

Nog een tip voor de chocolade verslaafden: In de cacaoboon zit veel magnesium. Mocht je een enorme trek hebben in chocolade, dan heb je waarschijnlijk een magnesium te kort.

 

Volgende keer zal ik meer ingaan op het emotie eten, stay tuned!