Wat ons echt zuur maakt

Zuren en basen, hoe werken deze in ons lichaam? Eerst is het van belang om te weten dat je jouw lichaam met voeding alleen, niet in balans krijgt. Een belangrijk onderdeel van je lichaam in balans krijgen is het zogenaamd ‘ontzuren’ van het lichaam en daarbij de ingewanden (darmflora) versterken.

Voor het langdurig ervaren van stress, rouw, angsten, verslavingen en zelfs ongelukkige gedachtes en gevoelens wordt het lichaam uit balans gebracht, net zoals slecht voedingszuur dit doet. Daarbij zijn de volgende problemen ook verantwoordelijk voor het uit balans brengen van het lichaam:

 

  • Ontstekingen die ontstaan door gistings- en bederfvoorvallen in de darmen
  • Ontbreken van beweging
  • Wanprestaties van basen verwerkende/besturende organen zoals de alvleesklier, galblaas en de lever
  • Nierinsufficiëntie
  • Maagziekten
  • Overmatig gebruik van antibiotica, diverse medicijnen of pijnstilling
Naast een gezonde voeding, dienen vooral met de eerder genoemde punten rekening gehouden te worden, wanneer men duurzaam van een gezond leven wil profiteren.

Hieronder is een opsomming gegeven van de belangrijkste zuuropbouwers en –vormgevers met betrekking tot voedsel:

  • Suiker, en producten die suikers bevatten
  • Alcohol
  • Dierlijke producten zoals worst, vis en gepasteuriseerd zuivel (vooral uit de intensieve veehouderij)
  • Onrijpe groenten en fruit zoals: pesticiden en herbiciden die op het fruit kleven
  • Additieven (stoffen die worden toegevoegd aan voedingsproducten) zoals fosfaat, emulgatoren, stabilisatoren, conserveringsmiddelen, anticoagulans et cetera
  • Te weinig consumptie van water
  • Te weinig bitterstoffen, al het voedsel dat bitter smaakt helpt en steunt onze basen verwerkende/besturende organen

Welke zuren bestaan er?

Er zijn verschillende soorten zuren te onderscheiden die voorkomen in ons lichaam of die wij nuttigen bij het consumeren van voedsel, drinken of andere middelen. Hieronder is een opsomming gegeven van de verschillende zuren en hoe deze in ons lichaam terecht komen:

  • Urinezuur uit vleesconsumptie en cel verval
  • Koolzuur uit mineraalwater, verkeerde ademhaling en bewegingstekort
  • Melkzuur door zware lichamelijke inspanning
  • Looizuur uit zwarte thee en koffie
  • Zwavelzuur uit varkensvlees en ingehouden darmgassen
  • Acetylsalicylzuur uit pijnbestrijdingsmiddelen
  • Azijnzuur uit snoep en slechte vetten
  • Zoutzuur door stress, angst en geprikkeldheid (boosheid)
  • Salpeterzuur uit gepekeld vlees en diverse kaassoorten

Hoofdonderdelen van een basenvormende maaltijd

Zoals eerder aangeven zijn basen benodigd als ondersteuning van onze basen verwerkende/besturende organen, maar welke voeding bevat nu precies deze basen? Hieronder is een opsomming gegeven van welke hoofdonderdelen een maaltijd moet bevatten om een basenvormende maaltijd te zijn:

  • Alle rijpe fruitsoorten
  • Bijna alle soorten sla en groenten
  • Jonge, groene erwten
  • Aardappelen
  • Kastanjes
  • Zuiver/pure cacaopoeder
  • Alle soorten kruiden
  • Eetbare paddenstoelen
  • Spruiten

Men dient te streven naar het nuttigen van 70% basen- en 30% procent zuren- vormers/vormgevers. Probeer het consumeren van voedsel gemaakt in een fabriek te vermijden. Het nuttigen van natuurlijke, bewuste en ontspannende maaltijden leveren een cruciale bijdrage aan de reductie van de zuren in het lichaam.

Verzuring en cellulitis

Verzuring is een belangrijke oorzaak van cellulitis. In het onderhuidse bindweefsel vindt afvoer van zuren en toxines plaats, bij een overschot van afvalstoffen of bij een blokkade van de afvoer, slaat het lichaam de zuren en toxines in het vetweefsel op, waardoor cellulitis ontstaat.

Wat kan je doen?

In de eerder behandelde paragrafen worden er al een aantal tips genoemd over wat je wel en niet moet doen om het lichaam in balans te krijgen, dit is echter niet het enige. Zorg ervoor dat je regelmatig beweegt om de afvoer van opgeslagen afvalstoffen te bevorderen. Stimuleer daarnaast de doorbloeding van jouw bovenbenen door massages, saunabezoeken en dagelijkse wisseldouches van koud- en warmwater.

 

Granen laten kiemen

 

 

Door het laten kiemen van granen worden deze makkelijker verteerbaar en basischer. Het toevoegen van zogenoemde gesproute granen in een gerecht leveren niet alleen een lekkere verse smaak op, maar ze zijn ook uitermate gezond. Ze hebben een hoog gehalte aan biologisch werkzame stoffen waarmee de gesproute producten zelfs de oorspronkelijke zaadkorrels overtreffen. Veel vitamines en enzymen worden pas tijdens het kiemen van de zaden ontwikkeld, volgens een onderzoek aan de universiteit van Minnesota is er een aanzienlijke vitaminetoename geconstateerd, na slechts drie dagen kiemduur in tarwekiemen. Dit betroffen de volgende toenamen:

 

  • Vitamine E: 300 procent;
  • Vitamine C: 600 procent;
  • Vitamine B: tussen de 20 en 1200 procent. (geen schrijf-fout)

 

Gekiemde granen zijn producten die vol zitten met vitaal stoffen, welke bijdragen aan het ontgiften van het lichaam, die nooit in een zodanige concentratie terug te vinden zijn in de oorspronkelijke plant.