Lokale superfoods

Superfoods bevatten veel goede ingrediënten, die voor veel geld worden verkocht. Met name wanneer ze exotische namen hebben zoals Goji- of Açaí-bes, Chia-zaden of Moringa-poeder. Maar Superfoods hoeven niet altijd uit een exotisch land in Zuid-Amerika te komen, ook lokaal heb je betaalbare, soms zelfs gratis opties. Ze zijn alleen zo normaal geworden dat we ze geen Superfoods meer noemen.

Superfoods hebben een antioxidanteffect en activeren het immuunsysteem. Bijna alle ziektes hebben in het begin te maken met te veel vrije radicalen, dit zijn agressieve stoffen die schade kunnen veroorzaken aan cellen en weefsels, wanneer ze deze schade veroorzaken noemen we dat oxidatieve stress. Deze bevorderde stress verstoort op zijn beurt de immuun afweer wat leidt tot infecties, chronische aandoening, hart- en vaatziekten, diabetes of arteriosclerose. Om ziekte te voorkomen is een gezond dieet met Superfoods belangrijk.

Hierbij introduceer ik 5 lokale Superfoods die vooral één ding zijn: extreem gezond!

 

1. Framboos: meer dan alleen heerlijk

Niet alleen zien ze er van buiten mooi uit, ook de voedingswaarden zijn volledig overtuigend. Zo bevatten frambozen veel ijzer (meer dan bij een rode biet!), vitamine C, die de ijzerabsorptie bevorderd, provitamine A, vitamine B1, B2, B6, calcium, kalium, magnesium en foliumzuur. De framboos helpt dus bij de vorming van bloed, versterkt de afweer van het lichaam en stimuleert de stofwisseling.

In de volksgeneeskunde worden de frambozenbladeren voor thee of tinctuur gebruikt, ze zijn anti-convulsief voor de baarmoeder, helpen bij zware menstruele bloedingen en verminderen stemmingswisselingen. Onder de zwangere vrouwen zijn de blaadjes bekend als huismiddel voor geboortevoorbereiding en bovendien worden ze gebruikt voor blaas- en nierproblemen, brandend maagzuur en onvoldoende spijsvertering. Wat van frambozen een echte superfood maakt is zelfs medisch onderzocht: de secundaire plantenstoffen (ook fytochemicaliën genoemd), anthocyanidinen en ellaginezuur die erin zitten remmen de ontwikkeling van kanker!

2. Lijnzaad brengt de spijsvertering in draf

Omega 3 vetzuren hebben een positieve invloed op de gezondheid. Lijnzaad biedt een hoog gehalte aan vetzuren en wordt daarom aanbevolen voor een gezond dieet. Daarnaast stimuleren de vele vezels de darmen en brengen zo de spijsvertering op het juiste spoor. Overigens helpen de kleine zaadjes het lichaam te ontdoen van gifstoffen en kunnen ze het cholesterolniveau verlagen. In muesli hebben de zaden een lichte nootsmaak.

3. Bitter maakt je gezond: Radicchio

Bij Radicchio (behorend tot dezelfde plantensoort als witlof) vertrekken sommige mensen hun gezicht: veel te bitter. Maar bitterstoffen zijn onmisbaar voor een gezond voedingspatroon. Bitterstoffen versterken het immuunsysteem, bevorderen de spijsvertering en ontwateren het lichaam. Om nog maar te zwijgen over het feit dat salade weinig calorieën bevat, maar wel veel mineralen en vitamines.

 

4. Walnoten – veel, maar gezonde vetten

In de herfst begint het notenseizoen. Noten bevatten veel vet, maar wel de gezonde, meervoudig onverzadigde vetzuren, die op hun beurt het LDL-cholesterol kunnen verlagen en een goede HDL-cholesterol kunnen stimuleren. Vooral walnoten hebben een hoog gehalte aan linoleenzuur, dat ons lichaam niet zelf kan produceren, maar essentieel is voor de mens.

5. Brandnetel- de gezonde kracht van de berm

De brandnetel is niet alleen heel gezond, je kunt hem ook op verschillende manieren gebruiken. De ijzer-bevattende bladeren kan je in thee, soep of in een smoothie gebruiken en de zaden met hun nootachtig-aromatische smaak bijvoorbeeld op brood of in de salade. Over het algemeen zijn de brandnetelzaden een ongeëvenaarde bron van plantaardig eiwit. Talloze vitamines en mineralen en het hoge gehalte aan flavonoïden laten er geen twijfel over bestaan: de brandnetel is de gratis superfood bij uitstek.

Lokale Superfoods
Als je iets goeds wilt doen voor jouw lichaam, hoef je niet diep in jouw portemonnee te graven. Dus roer in plaats van chia-zaden, lijnzaad door jouw muesli. Of ga helemaal voor goedkoop en verzamel wat brandnetels, of verbouw je eigen frambozen, walnoten en radicchio gemakkelijk in jouw eigen tuin.