De gezondste voedingsmiddelen

 

„Silvana, wat moet ik nou dagelijks eten?“ „Wat zijn de beste voedingsmiddelen, die de gezondheid van mijn gezin steunen?

Met dit soort vragen heb ik dagelijks te maken, vandaar dat ik ze hier voor jullie wil beantwoorden:

 

  1. Groenten
  2. Fruit
  3. Noten, pitten
  4. Peulvruchten
  5. Volkoren-granen

Maar waarom zijn deze voedingsmiddelengroepen zo belangrijk?

 

Groenten

Eet deze zoveel en zo vaak als kan. De kruisbloemenfamilie lijkt de gezondste te zijn vanwege hun hoge gehalte aan secundaire plantenstoffen: broccoli, boerenkool, groene kool, rode kool, bloemkool, rucola, spruiten enzovoort. Ook de universele tomatensaus, met verse kruiden gekookt, wil ik hier benoemen. De kruiden zijn zeer ijzerrijk en door het vitamine C van de tomaten wordt het beter opgenomen. De anticancerogene (anti-kanker) en anti-oxidatieve stof lycopeen, die vooral in gekookte tomaten voorkomt, komt veel voor in mijn keuken.

Tip: Vul je maaltijden aan met kiemgroenten en mikrogroen, deze zijn in de supermarkten verkrijgbaar, of nog leuker: laat ze thuis zelf kiemen. Ze zijn een grote bron van vitaminen en mineralen, eiwitten, enzymen en vezels. Kiemen bevatten een grote hoeveelheid antioxidanten, die de vrije radicalen in ons lichaam onschadelijk maken. Vrije radicalen zijn stoffen die in het lichaam worden aangemaakt, de celweefsels beschadigen en het verouderingsproces versnellen.

Fruit

Ideaal als dessert bij iedere maaltijd. Ze zijn allemaal gezond. Wil je de beste kiezen, neem dan iets uit de regio, van het huidige seizoen en let op dat ze al rijp zijn. Uit onderzoek blijkt dat bessen de gezondste variant van fruit is. Blauwe, rode of zwarte bessen, frambozen, bramen en aardbeien (onbespoten of uit eigen tuin). Ik koop vaak de bio variant uit de diepvries, die is het hele jaar door beschikbaar. Druiven moet je vooral eten met pitten, die zitten bomvol met resveratrol, die DNA schade helpt te repareren en een goede werking heeft op hart- en bloedvaten.

 

Noten en pitten

De super vet-leveranciers. Bovendien leveren ze veel eiwitten. Noten zijn geweldig en sommige nog beter, diegene met een ideale verhouding van omega 3 tot omega 6 zijn: lijnzaad (lokaal), chia-zaad en walnoten.

Peulvruchten

Linzen, kikkererwten, mungbonen, kidneybonen en sojabonen (waar tofu en tempeh van wordt gemaakt), zijn zeer eiwitrijk. Ze bevatten eiwitten en resistent zetmeel, die heel goed zijn voor onze darmflora, omdat de darmbacteriën de vezels kunnen afbouwen tot onverzadigde vetzuren en daardoor gevoed worden

Tip: Voor diegenen, die denken dat ze niet tegen peulvruchten kunnen vanwege de winderigheid: eet een paar dagen lang een kleine hoeveelheid peulvruchten (50gr) en jouw darmflora past zich aan. Jouw darmflora /microbiome veranderd door jouw eetpatroon.

Volkoren granen

Denk aan spelt, tarwe, roggen en haver of de glutenvrije variant: quinoa, gierst, boekweit, amaranth. Zelf ben ik fan van spelt, het komt uit de regio, bevat veel eiwitten, vezels, het wordt hier regelmatig gegeten, omdat het ook een lekkere zachte smaak heeft.

Misschien is het je al opgevallen, maar op deze lijst worden alleen maar vegan-producten genoemd. Niet gek, want deze zijn nu eenmaal gezonder dan dierlijke producten, waarom dit zo is, vertel ik je in een andere blog.