Fructose net zo schadelijk als alcohol?

 

Ondanks dat de vlees- en alcohol consumptie de afgelopen decennia niet, naar verwachting, is toegenomen, is de pijnlijke reumatische ontsteking jicht, merkwaardigerwijs in opmars. Jicht is sinds de zeventigerjaren verdrievoudigd en treft tegenwoordig één tot twee procent van alle volwassenen. De oorzaak van deze toename was voor een lange tijd onduidelijk. Het wijst er nu op dat de consumptie van fructose verantwoordelijk zou kunnen zijn voor jicht. Daarbij wordt men steeds dikker en dikker in de wereld.

Fruit is niet de hoofdbron van fructose, maar de fruitsuiker die erin zit, deze dient als zoetmiddel in verschillende fris- en multivitaminen dranken. Frisdrank wordt steeds vaker gezoet met fructose of met een fructose verrijkte maïsstroop, dit komt omdat de zoetkracht sterker is en de productiekosten lager liggen, dan bij een gewone huishoudsuiker. Bovendien is er een tijd een trend aan de gang, waarbij glucose, als hoofdsuiker van het industrieel vervaardigde voedsel, verbannen wordt en door de gezondere, tandvriendelijkere en meer ‘natuurlijke’ fruitsuiker vervangen.

Invloed van fructose op het urinezuur met betrekking tot het ontstaan van jicht: De daadwerkelijke invloed die fruitsuiker heeft op het ontstaan van jicht is nog niet lang bekend. Daarbij is fructose niet de enige koolhydraat met een direct effect op het urinezuur. Al een paar minuten na de consumptie van fructose-bevattende drank, stijgt de urinezuurconcentratie in het bloed en de urine zelf. De oorzaak hiervoor is de fructosestofwisseling in het lichaam, welke tot een grote stijging van het urinezuur (purine synthese) leidt. Net zoals bij alcohol, remt de fructose de renale urinezuurafscheiding. Dit effect is nog duidelijker zichtbaar bij mensen die al leiden aan een hogere urinezuurspiegel.

De negatieve werking van fructose op het urinezuur, is minstens zo sterk als het al bekende effect van alcohol. In 2008 is dit door middel van een groot prospectief onderzoek, betreffende meer dan 46 duizend mannen, aangetoond. Het dagelijks nuttigen van een fructose-bevattende drank verhoogd bij de gezonde mens het jichtrisico met 45 procent. Mensen die al leiden aan een hogere urinezuurspiegel kunnen het beste de fructose vermijden.

Er zijn ook in rijp fruit hoge fructoseconcentraties aanwezig, dit is echter anders dan bij de industrieel gemaakte frisdranken en sappen. Bij het rijpe fruit wegen de voordelen, van het fruitrijke voedingspatroon, betreffende de preventie van tientallen ziekten, op tegen de nadelen van een eventueel verhoogde fructose-toevoer.

Bron: M. Smollich, B. Blumenschein. DAZ 2014; Nr. 11; S. 62 ff