Geef de herfst-blues geen kans

Zoals buiten inmiddels te zien is, de herfst heeft langzaam haar intrede gedaan. Daarmee komen dus de duisternis, kortere dagen, vermoeidheid en verminderde energie tevoorschijn. Tenminste, daar gaat men vanuit, maar het hoeft niet zo te zijn. Dit is het perfecte moment om op te laden voor het koude seizoen en om je lichaam op tijd te ondersteunen. Wanneer je je aandacht besteed aan een aantal belangrijke punten, heeft de negatieve herfst blues dit jaar geen schijn van kans!

Meer licht tegen overtollige slaaphormonen

Naarmate de dagen korter worden en het buiten steeds donkerder wordt, kan het lichaam minder humeur-verhogende hormonen produceren. Het daglicht voedt namelijk onze hormoonhuishouding, en dit daglicht wordt schaars rond deze tijd. Het eiwit melanopsine zit in de lichtreceptoren van de ogen, als deze receptoren licht waarnemen wordt het melanopsine actief, en wordt de vorming van melatonine voorkomen. Melatonine is een hormoon dat een rol speelt in ons slaap-waakritme en zorgt er dus voor dat je slaperig wordt wanneer het donkerder is. Hoe minder licht, hoe meer melatonine er dus aangemaakt wordt, wat de oorzaak is van moe- en vermoeidheid.

Het is daarom belangrijk om overdag zoveel mogelijk buitenshuis te zijn. Ben je bijvoorbeeld op weg naar werk, neem dan de gelegenheid om de bus, een halte voortijdig, te verlaten en de rest te voet te bewandelen. Of ga in de lunchpauze lekker naar buiten toe voor een korte wandeling. Dat is genoeg om ons de hele dag merkbaar frisser te laten voelen.

 

Naast de verhoogde productie van melatonine, worstelt ons lichaam in het donkere seizoen met de productie van zonnevitamine D. In Centraal-Europa is de zon vanaf September tot April te laag om effectief vitamine D te produceren. Vitamine D is dringend nodig voor ons lichaam om een functionerend immuunsysteem te behouden. Vooral in de herfst- en wintermaanden wordt daarom een voedingssupplement aanbevolen om het vitamine D-gehalte constant te houden.

 

Magnesium tegen de herfst-blues

Magnesium en ‘meer vermogen’ horen zogezegd bij elkaar. Atleten waarderen magnesium al geruime tijd als micronutriënt, omdat het betrokken is bij veel metabolische (stofwisselings-)processen. Magnesium draagt onder meer bij aan het in standhouden van de normale spierfunctie en elektrolytenbalans. Wat echter minder bekend is: dit mineraal levert ook een belangrijke bijdrage aan energiemetabolisme en een normale mentale functie. Als het lichaam goed wordt verzorgd, is het ook fit. Dus magnesium is een waardevolle tip tegen de herfstmoeheid!

Basis-verzorging voor jouw welzijn

Naast magnesium kunnen verschillende andere micronutriënten op een subtiele manier ook vitaliteit en welzijn ondersteunen. Een adequate inname van verschillende B-vitaminen (thiamine, B2, niacine (nicotinezuur, vitamine B3), B6, biotine, B12) ondersteunt de normale zenuwfunctie. Bovendien zorgt vitamine B6 voor mentaal welzijn, evenals vitamine B9, het zogenaamde foliumzuur. Stabiele ijzer- en vitamine C-spiegels kunnen ook helpen om moe- en vermoeidheid te verminderen. De natuur heeft al rekening gehouden met deze behoefte, daarom bevatten typische wintergroenten, zoals boerenkool, rode biet of groenenkool, veel van deze voedingsstoffen.

Laat je gedachten even los

Je kunt de herfst ook even van een positieve kant bekijken. Zo nodigen de koele en mistige herfstavonden uit om even tijd voor jezelf te nemen, zoals tijdens een wandeling door het bos, waar de kleurrijke bladeren ruisen onder je voeten. Doe aan yoga, of verwarm je lichaam van binnenuit door een kopje thee verwarmt met kruiden zoals gember, kaneel of kardemom. Maak van de gelegenheid gebruik om je lichaam, na een spannende intensieve zomer, te laten ontspannen.