Wat niet te doen bij het veranderen van jouw voedingspatroon

 

Wil je je voedingspatroon/dieet veranderen? Ben je gemotiveerd om jouw ongezonde eetgewoonten op te geven voor een gezond voedingspatroon?

 

Dan heb ik hier 3 regels, voor wat je zeker niét moet doen:

  1. Verander jouw voedingspatroon ‘over night’, voor de volle 100 procent.
  2. Eet nooit meer jouw favoriete voedsel. Dit zorgt voor een goed humeur, motivatie en is dus geweldig voor jouw gezondheid.
  3. Als je ‘zondigt’, bestraf jezelf direct met liefde-ontwenning. Veroordeel jezelf als ongedisciplineerd, zo zit je enorm comfortabel in je vel!

 

Ok, je hebt me door 😉 Ik wil je herinneren aan wat je absoluut moet vermijden wanneer je gezonder en gelukkig wilt leven.

Maar wat helpt dan wel?

 

Bij deze 3 regels voor een permanent succesvolle dieetverandering:

 

  1. Verander je voedingspatroon stap voor stap, een voor een en overdrijf hierbij niet, vraag niet te veel van jezelf!
  2. Geen verboden! Het grote misverstand is om jezelf te ontzien van alle lekkernijen en favoriete gerechten. Doe dit niet! Je mag in de regel alles eten wat je wilt, maar doe dit met mate!
  3. Veel geduld en vriendelijkheid naar jezelf, heb eigenliefde. Jezelf straffen werkt alleen maar demotiverend en levert geen successen op.
De laatste regel is misschien nog wel het moeilijkst voor de meeste: het stoppen met het bekritiseren, veroordelen en het neerhalen van jezelf. Is het al opgevallen dat eten vaak niet iets rationeels is? We weten allemaal hoe gezond voedsel eruitziet, desondanks grijpen we in geval van verveling of ergernis diep in de snoep/snacklade of bestellen we troostpizza, maar waarom doen wij dit? Dit komt doordat ons onderbewustzijn dit aanstuurt, kennis alleen is niet voldoende om je acties te veranderen.

 

Goed nieuws: Je kunt je onderbewustzijn beïnvloeden om de oude overtuigingen en gewoonten te overwinnen en geleidelijke nieuwe gezonde gewoonten creëren voor jezelf.

 

Eerste stap: Stop het veroordelen van jezelf en begin jezelf liefdevol en met compassie te behandelen. Wanneer je dit doet gebeurt er een wonder: je begint meer aandacht te geven aan jezelf en gezonder eten, wat wil je nog meer!

 

Wat zijn jouw gedachten en ervaringen met zelfliefde en de invloed van het onderbewustzijn op je eetgewoonten? Wat heeft jouw geholpen om gezonde eetgewoonten te ontwikkelen en ongezonde te overwinnen? Deel jouw verhaal met ons in de reacties, zodat we elkaar kunnen helpen en motiveren!