Winderigheid:

hoe kom je ervan af?

Winderigheid, wie kent het niet, het opgeblazen gevoel in je buik. De bovenste knop van je spijkerbroek openen brengt tijdelijke verlichting, maar hoe los je deze winderigheid nu echt op en wat kan je ertegen doen?
Je ‘opgeblazen’ voelen, is het gevoel van veel gas in je buik hebben, je ziet er (op)gezwollen uit.
Meestal is het niets ernstigs, maar voelt het gewoon niet fijn en heb je minder energie.

 

Lees hier de 4 meest voorkomende redenen waarom je je zo opgeblazen voelt en wat je ertegen kan doen.

Reden #1: Slechte voedselkeuze

De combinatie van vet, gefrituurd en zoet voedsel geeft ons snel het gevoel van te veel gegeten te hebben, daarbij maakt het lichaam veel gas aan en kan het deze combinatie van voedsel slecht verteren. Suiker- alcoholen, zoals sorbitol, xylitol en maltitol, die in kunstmatig gezoete, suikervrij of ‘geen toegevoegde suikers’ producten voorkomen, zijn problematisch. Vermijd de kunstmatige zoetstoffen sorbitol en mannitol zoveel mogelijk.

Tip: Kies vaker voor pure voeding en/of zoet je eten met natuurlijke suiker indien nodig, denk aan: gedroogd fruit, dadels en een heel klein beetje ahornsiroop. Geef daarbij de voorkeur aan plantaardig eten, denk aan: veel groenten, volkoren granen, fruit, noten en zaden, ze zijn makkelijk te verteren. Bij peulvruchten dien je in het begin niet te grote hoeveelheden te consumeren.

Reden #2: Te snel eten en te veel eten

Als je te snel eet dan slik je ook lucht door, welke vervolgens in je verteringssysteem terecht komt. Hierdoor belanden grotere voedselstukken, door het onvoldoende kauwen, in je maag. Dit maakt de vertering in de dikke darm moeilijker en de daar gevestigde bacteriën worden, door de grote onverteerde stukken voedsel, gewekt om een vermeerderde gasproductie te laten plaatsvinden. Overeten is altijd een uitdaging voor je lichaam, het is zwaar werk.

Tip: Neem de tijd om te eten en kauw goed en voldoende, slik pas als je een ‘pap’ in je mond hebt. Met vlees is dit natuurlijk niet mogelijk, eet daar dan ook niet te veel van. In de Zwitserse volksmond zeggen ze: “Gut gekaut ist halb verdaut”, oftewel “Goed gekauwd is halfverteerd”.

Reden #3: Voedsel dat voedingsintolerantie tot gevolg heeft

Ongeveer 60 procent van de wereldbevolking hebben een voedingsintolerantie, ondanks dat zij weten wat de allergieën zijn. Het kan zijn dat je je niet bewust bent van je voedingsintoleranties of gevoeligheden. Door erachter te komen op welk voedsel je sensitief reageert kan je de vervelende winderigheid voorkomen. De meest voorkomende gevallen zijn gluten, koe-zuivel, eieren, noten, nachtschadegewas en voedsel met een hoog fructosegehalte, denk aan: maisstroop, honing, agavesiroop, appel, peren en watermeloen. Allergie voor melksuiker (lactose) leidt tot een erge winderigheid.

Tip: Probeer het verdachte voedsel voor zes weken lang compleet te vermijden! Voeg dan een voor een de producten weer toe aan je eetpatroon en observeer wat dit met je lichaam of gevoel doet. Zuivel is goed te vervangen door plantaardige melk, die tegenwoordig overal verkrijgbaar is en die je eventueel gemakkelijk zelf maakt, in een blender.

Reden #4: Snelle switch naar gezond voedsel

Sommige soorten voedsel zijn lastig verteerbaar, hiervoor wordt dan ook geadviseerd om er met kleine hoeveelheden mee te beginnen, wanneer je deze wil gaan gebruiken in je voedselpatroon. Denk hierbij aan peulvruchten (linzen, spliterwten, gedroogde bonen), volkorengranen, uien en kruisbloemigen (koolgewassen).

Voeg peulvruchten, koolgewassen, uien en volkoren langzaam en over de tijd verdeelt aan je voedingspatroon toe, om de dag een halve kopje extra is voldoende om je lichaam te laten wennen. Jouw lichaam zal steeds effectiever de benodigde enzymen produceren om dit voedsel te kunnen verteren.

Tip: Jezelf opgeblazen voelen en extra gasproductie in je darmen kan een teken zijn van een te veel aan slechte darmbacterie en onvoldoende goede darmbacterie, die juist belangrijk zijn voor een gezonde vertering. Het eten van gefermenteerd voedsel zoals zuurkool, tempé, kombu, kefir en augurken kan helpen om de goede darmbacteriën te voeden en/of gebruik een probiotica.

Verdere tips:

  • Ga wandelen. Door beweging wordt de darmfunctie geactiveerd en de overtollige lucht naar buiten gedwongen.
  • Kruiderij als tegenmiddel: de zogenoemde carminativa, plantaardig werkzame stoffen, werken beschikken over antiwinderige, vetering-bevorderende en kramp-oplossende eigenschappen.
  • Doe afstand van koolzuurhoudende dranken, kauwgom en roken.