Door een sterke weerstand gezond de koude maanden doorkomen

Ben je dit jaar al twee, of meerdere keren verkouden geweest? Griep of een influenza-infectie? Een griepprik nemen of niet? Wat kan jij nu precies doen om jouw weerstand te versterken en gezond door de koude jaargetijden te komen?

Griep infectie, zware verkoudheid of influenza-infectie?

Een influenza-infectie en griep zijn verschillend, ook al wordt het vaak gezien als hetzelfde. Een infectie begint vaak langzaam met “kriebel” in de keel en een waterige neusverkoudheid. Een verstopte neus, algemene moeheid, verhoging, zoals bij hoest, hals- en reumatiek en dergelijke klachten kunnen erbij komen kijken. Het duurt rond de 7 tot 10 dagen, totdat je je weer beter voelt. De redenen voor het oplopen van een dergelijke infectie kunnen verschillende virussen zijn.

Een “echte” griep, de influenza daarentegen begint plotseling met een verhoging, koude rillingen, gebrek aan eetlust, hoofd- en ledematenpijn, keelpijn, duizeligheid, droge pijnlijke hoest en heesheid. Het kan het lichaam enorm verzwakken. Een griep kan tot 14 dagen duren, de reden voor een griep is het influenzavirus. Ze kan wel gevaarlijk zijn voor kleine kinderen, astmapatiënten, zwangere vrouwen en ouderen en ze treedt op in epidemieën.

Waartegen helpt een griepprik?

Een griepprik helpt alleen tegen het influenzavirus, maar niet tegen een verkoudheid of griepinfectie. De influenzavirussen veranderen jaarlijks, waardoor een 100 procent bescherming onmogelijk is, een griepprik raad ik daarom ook af.

Wat kan ik doen tegen een griepinfectie?

Er zijn een aantal dingen die je bij een griepinfectie kan doen:

  • Drink voldoende! De slijmvliezen moeten goed vochtig zijn en blijven om tegen de indringende virussen te kunnen vechten. Geschikt hiervoor zijn hoest- en verkoudheidthee.
  • Neem 1 tot 3 gram vitamine C per dag. Vermeerder de hoeveelheid per dag en blijf bij de juiste dosering zodra je ontlasting begint te verdunnen. Dit is namelijk een teken dat het lichaam voldoende vitamine C binnen krijgt en het overtollige via de darmen uitscheidt.
  • Maak het je lichaam makkelijker, door lichte maaltijden. Kippenbouillonsoep verwarmt en versterkt het lichaam en bijvoorbeeld gesmoorde groenten zijn ook licht verteerbaar.
  • Zorg voor luchtvochtigheid (minimaal 55 procent in woon- en slaapruimtes), hang bijvoorbeeld natte handdoeken over de radiator.
  • Bevochtig jouw huis met etherische oliën, denk aan tijm, eucalyptus en rode mandarijn.
  • Inhaleer met zeezout, kamille of tijm om de luchtwegen vochtig te houden.

Kan ik immuun worden tegen een griepinfectie?

Zoals al eerder benoemd zijn er een tal aan verschillende manieren waarop je een griepinfectie kan oploden. Weliswaar hebben deze griepverwekkers alleen een kans wanneer men een zwak immuunsysteem heeft. Maar immuun zijn voor al deze griepverwekkers is onmogelijk.

Hoe kan ik mijn immuunsysteem versterken?

Er zijn tientallen therapieën uit de natuurgeneeskunde die je helpen tot een verbeterd immuunsysteem, hieronder worden er een aantal genoemd:

  • Darmfloraopbouw: Het immuunsysteem zit grotendeels in de darmen, vandaar dat een goed werkende darmflora een belangrijke voorwaarde is voor een sterke weerstand. Hiervoor kan je bijvoorbeeld probiotica gebruiken.
  • Hoge dosis aan vitamine C, D3, zink en seleen.
  • Fytotherapie (plantengeneeskunde). Echinacea is een populaire plant welke de weerstand ondersteund.
  • Orthomoleculaire medicijnen. In het lichaam dienen vitaminen, mineralen en sporenelementen aanwezig te zijn voor een sterke weerstand. Seleen, zink, vitamine C, B en tal aan aminozuren zijn hiervoor benodigd.
  • Immunologische preparaten van Sanum (ISO pathische therapie).

Spreek me aan wat betreft de mogelijkheden! Ik adviseer je graag over een persoonlijke en zinvolle versterking van jouw weerstand.